Pikavippiyritykseltä vastine Kuluttajaviraston syytteisiin

Kuluttajavirasto kertoi viime viikolla julkaistussa tiedotteessaan vaativansa markkinaoikeutta määräämään OPR-Vakuus Oy:n maksamaan 50 000 euron uhkasakon. Syynä ilmoitettiin OPR-Vakuuden jatkaneen lainvastaista markkinointia Pikavippi.fi -pikalainansa markkinoinnissa.

OPR-Vakuus Oy:n vastineenmukaan aiemmassa markkinoinnissa esiintyneet lainvastaiset tiedot johtuivat mainossuunnittelijan inhimillisestä virheestä, sillä lain vaatimat tiedot olivat muuttuneet vain muutama kuukausi ennen mainosten julkaisua. OPR-Vakuus Oy otti virheelliset mainokset pois välittömästi Kuluttajaviraston yhteydenoton jälkeen.

Uusissa mainoksissa oli ilmoitettu kaikki vaaditut tiedot, mutta tällä kertaa Kuluttajaviraston mukaan liian pienellä fontilla. Pyynnöistä huolimatta Kuluttajavirasto ei OPR-Vakuuden mukaan suostunut kertomaan vaadittua fonttikokoa. Kuluttajaviraston yhteistyöhaluttomuudesta huolimatta OPR-Vakuus keskeytti myös toisen mainoskampanjan ja julkaisi uuden kampanjan, jonka mainoksissa lain vaatimien tietojen pinta-ala mainoksesta oli jopa 31%. Teksti oli luettavissa jopa 15 metrin päästä, kun normaali katseluetäisyys kadunvarsimainoksille on vain viisi metriä.

Kuluttajaviraston tulkinnan mukaan mainokset olivat edelleen laittomia, tällä kertaa syynä, että laki vaatii tietoja esitettäväksi niin paljon, ettei niitä ehdi lukemaan. OPR-Vakuus Oy:n toimitusjohtaja Richard Rosenius toteaa tiedotteessa OPR-Vakuuden olleen koko ajan neuvottelu- ja yhteistyöhalukkaita, mutta Kuluttajavirastolta ei ole pyynnöistä huolimatta saanut neuvoja, apua tai etukäteistulkintaa.

Hae lainaa

Muita Artikkeleita