Kuluttaja-asiamies päivitti pikavippien mainontaa koskevat ohjeet

Kuluttaja-asiamies päivitti kesäkuussa linjauksensa, joka koskee kuluttajaluottojen markkinointia. Päivitystä tarvittiin, koska pikavippejä ja muita pieniä kulutusluottoja koskevat lait uudistuivat kesäkuun alussa.

Linjaus koskee etenkin painettuja mainoksia, joissa luottoa tarjotaan ostosten rahoittamiseksi, mutta perusperiaatteet koskevat kaikkea kuluttajaluottojen markkinointia.

Jo aikaisemmin kuluttaja-asiamies on linjannut, että on hyvän luotonantotavan vastaista markkinoida lainaa tai pikavippiä huolettomana ja riskittömänä ratkaisuna talousvaikeuksiin. Myöskään lainan saamisen nopeutta ei saa korostaa sellaisella tavalla, joka houkuttaa velkaantumaan harkitsemattomasti.

Tuttua on myös se, että mainoksessa on kerrottava todellinen vuosikorko, mikäli lainan korko tai muu hintatieto on ilmoitettu. Todellisen vuosikoron lisäksi on kerrottava muun muassa luottokustannusten määrä ja luoton kesto. Useat pikavippiyritykset ovat saaneet kuluttaja-asiamieheltä huomautuksen mainosten puuttuvista tai liian pienellä fontilla ilmoitetuista tiedoista.

Osa lainojen markkinointikeinoista on kielletty kokonaan, jos niitä käytetään mainonnassa hallitsevasti. Luottoja ei saa mainostaa pääasiallisesti esimerkiksi arpajaisten tai kylkiäisten avulla. Kuluttaja-asiamiehen linjauksen mukaan ostoksista ei myöskään saa antaa alennusta pelkästään luotolla maksaville asiakkaille, sillä alennus houkuttelisi maksamaan luotolla.

Alaikäisille luottoja ei saa mainostaa lainkaan, ja myös nuorille aikuisille luottoja tulee markkinoida asiallisesti ja maltillisesti. Luottoja ei saa mainostaa esimerkiksi mielikuvilla tietynlaisesta nuorten elämäntyylistä. Perusteluina on, että nuoret aikuiset vasta opettelevat oman taloutensa hallintaa.

Luottomuodon on käytävä mainoksesta ilmi selvästi. Jatkuva luotto ei saa sekoittua kertaluottoon. Korttiluotossa tai jatkuvassa luotossa asiakas sitoutuu pitkäaikaiseen luottosuhteeseen, mikä on kerrottava jo mainoksessa.

Kuluttaja-asiamiehen linjauksessa käsitellään myös luotonannon vastuullisuutta ja hyvää luotonantotapaa. Nykyään vaaditaan, että luotonantajan on arvioitava kuluttajan luottokelpoisuus kohtuullisin toimenpitein. Luottokelpoisuus tulee arvioida muun muassa kuluttajan tulojen, menojen, velkojen ja varallisuuden perusteella. Kuluttaja-asiamiehen mukaan tulojen varmistamiseksi ei riitä, että kuluttajaa pyydetään nettihakemuksessa laittamaan rasti ruutuun, vaan asiakasta on pyydettävä toimittamaan esimerkiksi palkkatodistus.

Maksullisia tekstiviestejä ei enää toukokuun jälkeen ole saanut käyttää luotonannossa tai luottojen markkinoinnissa. Kielto koskee myös multimediaviestejä. Esimerkiksi tekstiviestillä haetusta pikavipistä ei siis saa enää periä maksuja.

Lue Kilpailu- ja kuluttajaviraston Kuluttajaluotto tavaroiden ja palveluiden markkinoinnissa -linjaus (pdf).

Hae lainaa

Muita Artikkeleita