Sonera karsii joidenkin palveluntarjoajien tekstiviestipalveluita

Sonera aikoo vähentää muun muassa visailupalveluille ja pikavippiyrityksille tarjottavia tekstiviestipalveluita, kertoo Mobiili.fi. Lisäksi hyväntekeväisyyskampanjoiden ja tekstiviestillä toimivien verkkorahapalveluiden asianmukaisuus aiotaan jatkossa tarkistaa aiempaa paremmin ennen palvelun mahdollistamista.

Teleoperaattorit tarjoavat kolmansille osapuolille tekstiviestinumeroita ja laskutuspalveluita, joiden avulla yritykset voivat tarjota asiakkailleen erilaisia matkapuhelimella käytettäviä palveluita. Palveluiden kulut maksetaan matkapuhelinlaskun yhteydessä, mutta palvelusta vastaa sitä tarjoava yritys.

Soneran päätöksen taustalla on negatiivinen asiakaspalaute. Viime vuonna lisääntyivät erityisesti maksulliset visailutekstiviestipalvelut, jotka pyysivät Internetissä käyttäjiltä puhelinnumeroita ja alkoivat sen jälkeen lähetellä maksullisia tekstiviestejä.

Johtaja Juha Koivuniemi Soneran mobiilipalveluista kertoo, että palveluiden rajoittamisen taustalla ovat lisäksi joihinkin palveluihin liittyvät reklamaatiot ja operaattoria työllistävä jälkiselvittely luottotappioineen.

Soneran tavoitteena on lisätä matkapuhelimella maksamisen luotettavuutta.

– Matkapuhelin on tulevaisuudessa yhä tärkeämpi väline kätevään ja luotettavaan maksamiseen, ja siksi haluamme asiakkaiden voivan luottaa mobiiliasiointiin ilman yllätyslaskuja tai harmillista jälkiselvittelyä, Koivuniemi sanoo.

Asiallisesti toimivien palveluiden kanssa Sonera aikoo edelleen jatkaa tekstiviestipalveluita normaaliin tapaan.

Soneran ja Tele Finlandin asiakkaat eivät voi käyttää Soneran estämiä palveluita edes niin halutessaan.

Hae lainaa

Muita Artikkeleita