Maksuhäiriöt lisääntyvät huolestuttavasti etenkin nuorilla aikuisilla

Suomen Asiakastiedon tuoreiden tilastojen mukaan maksuhäiriömerkinnän sai viime vuonna 257 000 kuluttajaa. Yhteensä maksuhäiriöisiä on nyt 346 000 eli kahdeksan prosenttia suomalaisista.

Maksuvaikeuksien määrä on lisääntymään päin. Vuonna 2012 maksuhäiriön saaneita oli 11 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Maksuhäiriöiden huippuvuosi nähtiin laman jälkeen vuonna 1997, jolloin niitä oli 368 000 suomalaisella. Vuonna 1998 maksuhäiriöitä oli yhtä monella kuin nyt.

Asiakastiedon liiketoiminnanjohtaja Heikki Koivula kertoi YleX:n haastattelussa, että huolestuttavaa on etenkin nuorten, 20 – 30 –vuotiaiden kuluttajien maksuhäiriöiden lisääntyminen. Hän arvelee, että ainakin osittain kyse on asenneilmaston muutoksesta. Luottoa saa helposti, ja kaikki halutaan heti, vaikkei varaa olisikaan.

Nuorten maksamattomat laskut ovat usein verrattain pieniä, muutamien satojen eurojen suuruisia. Maksuhäiriömerkintöjä voi kuitenkin kertyä lukumäärällisesti paljon. Merkintöjä voi olla vain yksi, mutta joillakin niitä on jopa satoja. Keskimäärin yhdellä maksuhäiriöisellä on seitsemän merkintää.

Maksuhäiriöistä kaksi kolmannesta johtuu maksamatta jääneistä luotoista. Viime vuonna eniten kasvoi kuitenkin laiminlyötyjen puhelin-, verkko-ostos- ja luottokorttilaskujen määrä. Esimerkiksi maksamatta jääneistä postimyynti- ja verkko-ostoksista aiheutuneiden maksuhäiriöiden määrä kasvoi viime vuonna 77 prosentilla edellisvuoteen verrattuna. Myös pikavipeillä on osuutensa, mutta ne ovat Koivulan mukaan kuitenkin vain jäävuoren huippu.

Maksuhäiriömerkintöjä pääsee kertymään paljon, sillä merkinnän voi saada aikaisintaan kahden kuukauden kuluttua maksamattoman laskun eräpäivästä. Monessa tapauksessa merkintä ei tule niin nopeasti, sillä vain jotkut velat, esimerkiksi pikaluotot, voidaan ilmoittaa luottorekisteriin nopealla aikataululla. Ensimmäisen laskun laiminlyönnistä voi kulua puolikin vuotta maksuhäiriömerkinnän saamiseen.

Heikki Koivulan mukaan luotonantajat kaipaavat parempia mahdollisuuksia varmistaa asiakkaan maksukyky. Luottotiedot voivat näyttää puhtailta, vaikka asiakas olisi viime aikoina laiminlyönyt huomattavan määrän laskuja.

– Luotonantajilla ei tällä hetkellä ole mahdollisuutta kohtuullisilla kustannuksilla tarkastaa esimerkiksi luotonhakijalta saatujen tietojen, kuten aikaisempien velkojen ja tulojen oikeellisuutta, Koivula kertoo.

Asiaa voisi auttaa positiivinen luottotietorekisteri. Sen mahdollisuuksista on viime aikoina keskusteltu esimerkiksi pikavippialan lainsäädännön uudistamisen yhteydessä. Suomen Asiakastiedon mukaan positiivisten luottotietojen saatavuus olisi paras keino hallita ylivelkaantumista ja maksuhäiriöiden lisääntymistä.

Muita Artikkeleita