Kuluttajavirasto: Pikaluottojen markkinoinnissa edelleen puutteita

Pikavippien mainonnassa ei edelleenkään kerrota kaikkia vaadittavia tietoja, kertoo Kuluttajavirasto. Aiheesta kerrotaan Kuluttajaviraston Ajankohtaista kuluttajaoikeudesta -verkkolehdessä.

Luottojen mainonnassa kerrottavista tiedoista säädetään kuluttajansuojalaissa. Tarkoituksena on, että kuluttaja saa riittävästi tietoja voidakseen arvioida luoton sopivuutta omiin tarpeisiinsa. Luotonantajilta odotetaan lisäksi vastuullisuutta.

Mainonnassa tulee lain mukaan kertoa luoton todellinen vuosikorko, mikäli mainonnassa kerrotaan luoton kustannuksista tai ehdoista. Lisäksi on ilmoitettava muita tietoja, kuten luoton korko ja muut luottokustannukset sekä luoton määrä ja kesto.

Tietojen tulee ilmetä selvästi jo mainoksen yhteydessä, joten ei riitä, että tiedot luvataan kertoa yrityksen kotisivuilla. Tietojen tulee vastata luotonantajan tavanomaisesti tarjoamia luottoehtoja.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Vivus-pikavippiyrityksen radiomainos oli kuluttajansuojalain vastainen. Radiomainoksessa mainostettiin Vivuksen maksutonta ensilainaa, mutta kuluttaja-asiamiehen mukaan ensilainan ehdot, kuten kuluttomuus, eivät ole Vivuksen tarjoamia tavanomaisia luottoehtoja. Kuluttaja-asiamiehen mukaan mainonnassa olisi pitänyt ilmoittaa myös muut kuluttajansuojalain mukaiset luottoa koskevat tiedot.

Vivukselle huomautettiin myös, että mainonnassa esitetyt väitteet on pystyttävä todistamaan oikeiksi. Vivuksen toisessa radiomainoksessa yhtiön pikavippejä mainostettiin olevan edullisimpia pienlainoja. Kuluttaja-asiamiehen mukaan väite on todistettava esimerkiksi kattavalla, puolueettomalla hintavertailulla, ja väitteen tulee pitää paikkansa markkinoinnin julkaisuajankohtana.

Pikavippiyritykset ovat usein saaneet huomautuksia siitä, että luoton ehdot, kuten todellinen vuosikorko, on kerrottu mainoksissa liian pienellä. Kulutusluottoja tarjoava Santander Consumer Finance mainosti lainatuotteitaan televisiossa, ja todellinen vuosikorko kerrottiin mainoksen alaosassa pienikokoisella tekstillä.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan todellinen vuosikorko kerrottiin niin pienellä kirjainkoolla, etteivät kuluttajat olisi käytännössä voineet helposti havaita ja lukea sitä. Siksi Santanderin luottojen mainonta oli kuluttaja-asiamiehen mukaan kuluttajansuojalain vastaista.

Bigbank AS mainosti kulutusluottojaan muun muassa tekstillä ”Ota aurinkolainaa nyt ja nauti kesästä enemmän. Huoletonta kesälomaa”. Todellista vuosikorkoa, luottokustannuksia ja luoton ja luottokustannusten yhteismäärää ei mainoksessa kerrottu. Lisäksi kuluttaja-asiamies katsoi, että luoton markkinoiminen riskittömänä tai huolettomana ratkaisuna kuluttajan taloudellisiin ongelmiin on hyvän luotonantotavan vastaista.

Huomautuksen saaneet yritykset ovat sitoutuneet muuttamaan markkinointiaan.

Hae lainaa

Muita Artikkeleita